Saturday, April 2, 2011

Pengharapan


Sebak, sedih, pilu, serba salah…. Mixed up…bile kenang balik, muhasabah balik, tindak tanduk aku, fikiran aku, kata2 aku, sumbngn aku kt umat manusia lain n sumbangan ak dlm menegakkan agama Allah(Innaddina 'Indallahil Islam)…. ye, ak tau, peranan manusia di muka bumi Allah, yg tiada cacat celanya ini, adalah sebagai khalifah untuk memakmurkan alam ini. Brpandukan Al-Quran dan As-Sunnah, manusia di tugaskan untuk membantu agama Allah… sesungguhnya, barang siapa yang membantu agama Allah, nescaya Allah akan membantu nya… Aku sedar itu… tp, prsoalan yg tmbul, sejauh mane penghayatan itu dalam diri aku yang serba kekurangan dan lemah ini… dengan segala tipu daya dunia, hasutan syaitan, ak sedar, ak memang mudah tewas.. ketewasan demi ketewasan menjerumuskn ak ke lembah kelalaian… kadang2…dalam sedar, ak tetap tewas… ak tau sesuatu kemungkaran itu, tetapi tetap tdk mencegahnya…Ya Allah, lemah sungguh hamba Mu ini ya Allah… ak memohon petunjuk Mu ya Allah… persinggahan yg sementara ini sememangnya medan ujian yg getir untuk ku ya Allah… sudah trlalu bnyak ak mengingkari syariat dan suruhanMu ya Allah.. dan trlampau sedikit, mungkin tdk sedikit pun ak menegakkanya… ak malu untuk memohon prtolongan dariMu ya Allah… sesungguhnya, dengan ape yang telah aku laksanakan sepanjang hayat aku, tidak layak pun ak tuk diberi prtolongan olehMu ya Allah… jahilnya aku ini ya Allah…zalim nye hamba Mu ini ya Allah… wlaupun demikian, ak yakin dengan sifat kasih dan sayang Mu ya Allah, pemurah dan pemaaf Mu ya Allah… sesungguhnya, aku benar2 mengharap pengampunan dan petunjuk dari Mu ya Allah…

(tangan kekuasaanNya senantiasa terbuka pada malam hari untuk menerima taubat orang-orang yang berdosa pada siang harinya, dan senantiasa terbuka pada siang hari untuk menerima taubat orang-orang yang berdo’a pada malam harinya, hingga matahari terbit dari arah tenggelamnya iaitu hari Kiamat)

No comments:

Post a Comment